Chat GPT: een verademing of juist een bedreiging?

Deel dit bericht op

In deze tijd kunnen we bijna niet meer om Artificial Intelligence (AI) heen. Van algoritmes op social media tot Chatbots. Er is inmiddels zoveel in het leven geroepen om binnen een korte tijd zoveel mogelijk informatie te vergaren. Zo kunnen we ook sinds begin dit jaar gebruik maken van de nu al populaire: ChatGPT! Wat houdt dit precies in en hoe kun je dit integreren op je website en op het gebied van online marketing? Is het een verademing op dat oneindige zoekproces in Google? Of wordt het menselijk brein ineens overgenomen? Wij hebben het voor je uitgezocht!

Wat doet ChatGPT?

Het komt steeds vaker voor dat online teksten of afbeeldingen worden gemaakt met behulp van AI (Artificial Intelligence). Voorheen zocht je bepaalde informatie op over een onderwerp via zoekmachines, bijvoorbeeld via Google. Aan de hand van je zoekwoorden, gaat Google voor je op zoek naar de gerelateerde zoekresultaten. Jij kiest welk antwoord het beste past bij je zoekopdracht. Let op, nu gaat het een paar stappen verder! Tegenwoordig is de AI zo geavanceerd dat het zelfs mogelijk is geworden om één concrete antwoord te generen en vragen te stellen aan de AI. Het model dat hiervoor in het leven is geroepen heet ChatGPT. ChatGPT is een programma dat is getraind om op hoog niveau te communiceren met de mens. Om gebruik te kunnen maken hiervan, zul je eerst een account aan moeten aanmaken. En dan kun je meteen aan de slag! Met behulp van de dialoogvorm kan ChatGPT  vragen beantwoorden, eigen fouten toegeven en verzoeken die niet gepast zijn afwijzen. Kortom, het is net als dat je in gesprek gaat met een ander persoon, maar in werkelijkheid is het een chatbot. Hoe gek is dat?

Maar wat is dan het verschil tussen Google en ChatGPT?

Google is een zoekmachine dat werkt op een algoritme dat zich baseert op honderden factoren die samen bepalen welk zoekresultaat het meest relevant is voor jou als gebruiker. Het meest relevante zoekresultaat komt dan bovenaan te staan. Google geeft ook de mogelijkheid om andere relevante zoekresultaten te bekijken. Maar hierbij bepaal jij welk antwoord relevant is. Bij ChatGPT werkt dit proces anders. In tegenstelling tot Google, bepaalt de AI in ChatGPT het antwoord voor jou. Daarbij krijg je ook maar één zoekresultaat als respons met doorvraag mogelijkheden. Het voornaamste verschil hierbij is dat de kunstmatige intelligentie het antwoord voor je `bedacht´ heeft, terwijl Google de antwoorden baseert op content die al eerdere door de mens zelf is gecreëerd.

Wij vroegen het aan ChatGPT:

Veel van onze klanten hebben het al zichzelf afgevraagd: Werkt dit ook voor mijn website? En op welke manier kan ik mijn website er op voorbereiden? ChatGPT gaf het onderstaande antwoord op de vragen die wij het hadden gesteld:

“Hoe kan ik mijn website voorbereiden op ChatGPT?”

Je website kun je voorbereiden op vindbaarheid in ChatGPT door de volgende stappen te ondernemen:

  • Gebruik specifieke, relevante keywords en zorg dat deze op de juiste plaatsen op de website zijn geplaatst, zoals de titel en beschrijving van de pagina.
  • Zorg voor een duidelijke structuur van de website met logische en overzichtelijke categorieën en subcategorieën.
  • Zorg voor kwalitatieve en unieke inhoud op de website die waardevol is voor gebruikers en zoekmachines.
  • Maak gebruik van interne links naar relevante pagina’s op de website om de gebruikerservaring te verbeteren en de vindbaarheid van de website te vergroten.
  • Optimaliseer de website voor zoekmachines (SEO) door bijvoorbeeld de laadtijd van de pagina’s te verbeteren en de gebruiksvriendelijkheid te verhogen.

Met deze stappen kun je je website voorbereiden op vindbaarheid en zorgen dat ChatGPT je website beter kan indexeren en aan gebruikers kan presenteren als een relevant antwoord op hun vragen.

“Kan ChatGPT mij helpen met SEO suggesties en content creaties?”

Ja, ChatGPT kan u helpen met SEO-suggesties en contentcreatie door u te voorzien van richtlijnen en tips. Hier zijn enkele manieren waarop:

  • Zoekwoordonderzoek: ChatGPT kan u suggesties geven over relevante zoekwoorden en onderwerpen die u kunt gebruiken voor uw contentstrategie.
  • Content ideeën: ChatGPT kan u ideeën geven voor blogposts, infographics, video’s, enz. die aansluiten bij uw bedrijf en uw doelen.
  • Schrijf- en redigeerhulp: ChatGPT kan u ondersteunen bij het schrijven en redigeren van uw tekst om ervoor te zorgen dat deze SEO-vriendelijk is en uw doelen bereikt.
  • SEO-optimalisatie: ChatGPT kan u richtlijnen geven over hoe u uw content kunt optimaliseren voor zoekmachines, zoals het gebruik van zoekwoorden, het verbeteren van de leesbaarheid, enz.

Houd er rekening mee dat ChatGPT alleen richtlijnen en suggesties geeft, maar u altijd zelf verantwoordelijk bent voor de uiteindelijke implementatie en effectiviteit van uw SEO- en contentstrategieën.

Conclusie

Wij denken dat ondanks alle ontwikkelingen rondom Artificial Intelligence en ChatGPT een zoekmachine als Google niet zou kunnen overnemen. Hierdoor voelt dit in eerste instantie als een bedreiging, maar AI zou juist veel mogelijkheden kunnen bieden voor de toekomst, ook voor Google.

Wil je ChatGPT ook eens uitproberen? Klik dan op de volgende URL: https://chat.openai.com/chat.

Deel dit bericht op

© MB-Online.nl | Alle rechten voorbehouden | KvK nummer 85326852 | Cookies | Privacy