Google Mijn Bedrijf optimaliseren

Deel dit bericht op

7 Handige Tips

Google Mijn Bedrijf is een verschrikkelijk belangrijk onderdeel van lokale SEO. Je kan je contactgegevens hier tonen zodat mensen makkelijk contact met je kunnen opnemen, maar je bent hierdoor ook vindbaar in Google Maps.

Het gebruik van Google Mijn Bedrijf kent alleen maar voordelen en is voor nagenoeg elke onderneming een must.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een soort bedrijvengids waarmee je bedrijfsgegevens kunt opgeven en beheren op websites van Google zoals Google Zoeken en Google Maps.

Wat zijn de voordelen van Google Mijn Bedrijf?

Een Google Mijn Bedrijf-vermelding zorgt er ten eerste voor dat je beter vindbaar wordt in Google. Het is met name nuttig voor lokale SEO: zo komt je website beter naar voren in de lokale zoekresultaten.

Google gebruikt de informatie uit Google Mijn Bedrijf bijvoorbeeld voor je vermelding in Google Maps en in de Local Pack.

De Local Pack is een overzicht van lokale bedrijven in de zoekresultaten. Je ziet dan enkele lokale bedrijven staan met contactgegevens en de afstand tot je eigen locatie.

Zo ziet bijvoorbeeld de Local Pack eruit als ik in Google zoek op ‘online marketing Vianen’:

Met een Google Mijn Bedrijf-profiel zien mensen ook direct jouw bedrijfsgegevens staan in Google als ze zoeken op je bedrijfsnaam. Google plaatst dit aan de rechterkant in de zoekresultaten, in het zogenaamde kennisvenster of knowledge panel.

Als ik bijvoorbeeld in Google zoek op ‘MB-Online’, krijg ik rechts het kennisvenster te zien:

7 handige tips voor Google Mijn Bedrijf

Nu het belang van Google Mijn Bedrijf duidelijk is, is het de vraag hoe je het maximale uit Google Mijn Bedrijf kan halen. Hieronder 7 handige tips!

1.      Maak gebruik van posts

In Google Mijn Bedrijf kun je posts toevoegen. Daarin kun je bepaalde dingen uitlichten zoals nieuws, evenementen, aanbiedingen en vacatures.

De post is direct zichtbaar in het kennisvenster en is een handige manier om bepaalde dingen onder de aandacht te brengen!

2.      Vraag reviews

Als je zelf iets gaat kopen, kijk je waarschijnlijk eerst wat andere mensen van het product of de dienst vinden. Reviews zijn ontzettend belangrijk om klanten binnen te halen!

Via je Google Mijn Bedrijf-profiel kunnen mensen reviews achterlaten. Die zijn dan direct zichtbaar voor iedereen die in Google zoekt op jouw bedrijfsnaam.

Maak het je klanten makkelijker om reviews achter te laten door een link te plaatsen op je website waarmee ze rechtstreeks een review kunnen plaatsen.

Dat doe je zo:
1. Zoek in Google op je bedrijfsnaam (+ plaatsnaam)
2. Ga naar je bedrijfsvermelding en klik op ‘een review schrijven’
3.Kopieer de URL in de adresbalk en plaats deze op je website.

3.      Vragen beantwoorden van klanten

Google Mijn Bedrijf biedt mensen de mogelijkheid om direct vragen te stellen in je bedrijfsvermelding.

Beantwoord vragen altijd zo snel mogelijk. Hiermee schep je meer duidelijkheid richting de klant en mensen zien aan het profiel dat je actief klanten helpt.

Komen dezelfde vragen vaak terug? Beantwoord ze dan op je website, bijvoorbeeld op een FAQ-pagina.

4.      Openingstijden actueel houden

Mensen kijken vaak op Google naar de openingstijden van een bedrijf. Het is van groot belang dat de openingstijden altijd kloppen. Zeker als je ook een fysieke vestiging hebt.

Heb je afwijkende openingstijden vanwege feestdagen, vakantie of verbouwing? Pas dan je openingstijden aan in Google Mijn Bedrijf!

  • Klik in je Google Mijn Bedrijf-dashboard op ‘Informatie’
  • Onder de reguliere openingstijden vind je speciale openingstijden die je kunt invullen voor bijvoorbeeld de feestdagen
  • Vul je afwijkende openingstijden in en Google Mijn Bedrijf laat ze zien op de juiste dagen

5.      Foto’s toevoegen

Foto’s maken je Google Mijn Bedrijf-profiel aantrekkelijker. Ze zijn vooral handig voor bedrijven die klanten op locatie ontvangen. Zo krijgen mensen gelijk al een goeie indruk van je bedrijf!

Je kunt zelfs 360 graden-foto’s toevoegen. Op die manier kunnen mensen alvast een kijkje in je bedrijf nemen. Ideaal als het belangrijk is om de sfeer van je bedrijf goed weer te geven. Bijvoorbeeld voor een Bed & Breakfast, restaurant of winkel.

6.      Download de app

Met de app kun je direct je bedrijfsinformatie aanpassen en post plaatsen vanuit je smartphone. De app is gratis beschikbaar voor zowel Android als iOS. In de app kun je ook rechtstreeks berichten ontvangen die via je Google Mijn Bedrijf worden verstuurd. Een ideale manier om snel in contact te komen met je klanten.

7.      Gebruik het dashboard in Google Zoeken

Ben je ingelogd in je Google-account en zoek je op je bedrijfsnaam? Dan zie je je eigen dashboard staan (alleen jij kunt dat zien). Een handige functie waarbij je snel even je Google Mijn Bedrijf-vermelding kunt checken en aanpassen vanuit Google Zoeken.

Deel dit bericht op

© MB-Online.nl | Alle rechten voorbehouden | KvK nummer 85326852 | Cookies | Privacy