Volgende bericht»

Hoeveel codes heeft u op uw site?

Deel dit bericht op

Waarschijnlijk Google Analytics (GA), Google Ads, Google Ads Remarketing, Facebook Pixel en Microsoft Advertising. Dat zijn wel de meest voorkomende codes.

Dan hebben we het nog niet over de pagina specifieke codes zoals een bedankt pagina of een contactformulier.

Er zijn een heleboel codes die voor de gemiddelde website-eigenaar als hogere wiskunde gezien worden. Daar heeft Google iets makkelijks voor uitgevonden, namelijk Google Tag Manager (GTM).

 

Wat is Google Tag Manager?

GTM is zoals de naam al zegt een handige manager waarmee je verschillende acties makkelijker en centraal kunt aansturen. GTM zorgt ervoor dat je makkelijk de codes in je site kan verwerken door middel van tags, triggers en variabelen.

 

Tags zijn stukjes code die geladen moet worden op de site.

Triggers geven aan wanneer een tag moet gebeuren. De gebeurtenis is een trigger, bijvoorbeeld het klikken op de contactbutton of het versturen van een contactformulier.

Zodra de site waarneemt dat de gebeurtenis(trigger) waargenomen is, zorgt GTM ervoor dat de tag aangezet wordt.

Variabelen zijn dynamische waarden die in tags en triggers kunnen worden geïmplementeerd.

 

Waarom zou je Google Tag Manager gebruiken?

GTM is vele malen handiger dan de code van de andere partijen rechtstreeks in de broncode van je website schrijven. De meeste website-eigenaren weten niet hoe ze überhaupt code in de website kunnen schrijven. Laat staan de tientallen of zelfs honderdtallen regels aan code die nodig zijn om alle partijen goed te laten werken. Daarnaast kost een webbouwer enorm veel geld om het voor je te laten doen.

 

Met GTM kunt u na het volgen van de cursus die Google Analytics gratis beschikbaar stelt zelf alle triggers en tags op uw eigen site regelen. U zal wel het codefragment van GTM op alle pagina’s van uw site moeten plaatsen. Als u er niet uitkomt biedt Google nog een handige supportpagina waar u vast en zeker wel een antwoord kunt vinden.

 

Data Layer

Heel simpel gezegd is de data layer een Javascript code die informatie van de site haalt en beschikbaar maakt voor in dit geval Google Tag Manager. GTM kan op zijn beurt dan de informatie gebruiken voor verschillende doeleinden.

Een onzichtbare gegevenslaag met zoals de naam het al zegt, gegevens. De data layer is van groot belang als het gaat om informatie te halen van de website.

 

Veel mensen zien de data layer als allemaal codes en tekens die niet te begrijpen is.

De data layer kan handige informatie bevatten zoals prijzen van de producten, gebruikers-ID, status of zelfs de auteur van de blog.

De data layer heeft nog veel meer informatie. Een voorbeeld van de toepassing van de data layer is:

 

De klant koopt een product van je webwinkel ter waarde van 50 euro. In de data layer staat dat het product een prijs heeft van 50 euro. In GTM wordt een variabele gemaakt genaamd ‘’prijs’’ waarvan de prijs uit de data layer gehaald wordt. Als de klant via een Google-advertentie is binnengekomen wordt de 50 euro toegekend aan de Google-advertentie in Google Analytics.

 

E-commerce in Google Tag Manager

Bij het doen van een paar configuratie updates kan je met GTM-orders en verkoopcijfers tracken. Allemaal te danken aan de e-commerce tracking.

 

Zodra een klant iets gekocht heeft wordt het door GA vastgelegd als een aankoop. De webwinkel stuurt dat verkoopgegevens naar GA (zoals prijs of aantal). In Google Analytics vind je dan een rapport waar allemaal gegevens staat hoe uw marketinginspanningen de online verkoop daadwerkelijk beïnvloeden.

 

Er zijn 2 verschillende types GA e-commerce tracking.

Als eerste heb je de standaard e-commerce tracking. Daarmee kunt u aankoopactiviteit op uw site of app analyseren. U kunt product- en transactie-informatie, gemiddelde bestelwaarde, conversieratio van e-commerce, aankooptijd en andere gegevens bekijken.

 

Ten tweede hebt u de verbeterde e-commerce tracking. De verbeterde versie voegt functionaliteit toe aan uw Google Analytics-rapporten, laat zien wanneer klanten artikelen aan hun winkelwagentje hebben toegevoegd, wanneer ze met het afrekenproces zijn begonnen en wanneer ze een aankoop hebben voltooid. U kunt ook verbeterde e-commerce gebruiken om segmenten van klanten te identificeren.

 

Meer over e-commerce en de implementatie ervan in een volgende blogartikel.

 

Deel dit bericht op
Volgende bericht»

© MB-Online.nl | Alle rechten voorbehouden | KvK nummer 65329465 | Cookies | Privacy