Google Ads vs. Bing Ads

Deel dit bericht op

In Europa heeft Google een enorm marktaandeel van bijna 95 procent. Maar vooral in de B2B-sector zouden adverteerders ook Microsofts zoekmachine Bing in het vizier moeten hebben. Al met al gebruikt 97 procent van de Nederlandse bedrijven momenteel Microsoft Windows als besturingssysteem – met Bing al geïnstalleerd in de Edge-browser. Maar is Microsoft Advertising echt een alternatief voor Google Ads?

De machtsstrijd tussen Google en Bing

Google blijft de onbetwiste marktleider in zoekmachines. Google is sinds 1997 online en is vandaag de dag de meest bezochte website ter wereld en verwerkt dagelijks meer dan 3 miljard zoekopdrachten. Bing daarentegen is relatief jong – de zoekmachine van Microsoft ging in 2009 live.

De machtsstrijd tussen Google en Bing is duidelijk verdeeld. In maart 2019 ging wereldwijd ongeveer 88,5 procent van de zoekopdrachten via desktop computers naar Google (bron: Statista). Dit werd ver gevolgd door Bing op de tweede plaats, met een wereldwijd marktaandeel van slechts 2,73 procent.

 

Hoe werkt Microsoft Advertising?

Microsoft staat adverteerders die Microsoft Advertising gebruiken (of Bing Ads, zoals het officieel wordt genoemd tot eind april 2019) toe om online advertenties uit te zenden in het netwerk van zoekmachines bestaande uit Bing, Yahoo! en MSN. De prijs voor Microsoft Advertising is hetzelfde als voor Google Ads: de klant betaalt per klik op zijn advertentie.

De kern van Microsoft Advertising-campagnes is de Microsoft Advertising Editor. Net als bij Google Ads Editor kan de gebruiker met deze editor zoekwoorden en campagnes beheren. Terwijl de optimalisatie van Google Ads meestal online plaatsvindt, biedt Microsoft met Bing Ads een extra desktoptool. Windows-gebruikers zullen de vertrouwde gebruikersinterface bijzonder gemakkelijk te gebruiken vinden.

 

Microsoft Advertising: voordelen ten opzichte van Google Ads in de B2B-sector

 

Microsoft Advertising is met name om twee redenen interessant:

Bing heeft een andere doelgroep dan Google. De typische Bing-gebruiker is tussen de 35 en 44 jaar oud en heeft een gemiddeld tot hoog inkomen. Van de Nederlands Bing-gebruikers behoort 23 procent zelfs tot de topverdieners, terwijl dit aandeel slechts 19 procent is voor Google.

De klikprijzen voor Microsoft Advertising liggen deels ver onder die voor Google Ads. Als het gaat om online winkelen, is de gemiddelde kosten per klik (CPC) voor mobiele advertenties op Bing 15 Euro cent. Google vraagt bijna het dubbele daarvan (29 Euro cent). Voor desktopadvertenties is het verschil enorm: Bing op 23 Euro cent tegenover Google op 31 Euro cent (vanaf april 2019).

Bings Ads biedt nog een ander voordeel – vooral voor bedrijven in de B2B-sector. Als een eigen Microsoft-product is Bing vooraf geïnstalleerd op de meeste desktopcomputers als een standaardzoekmachine in de browser. Sinds Windows 10 is Bing zelfs direct op te roepen via de zoekfunctie. Adverteerders die Microsoft Advertising gebruiken, kunnen B2B-gebruikers op hun werkplek dus gericht bereiken.

 

Conclusie

Microsoft Advertising is geen alternatief voor Google Ads – gezien het ruime bereik. Maar Bing buiten beschouwing laten zou heel zonde zijn. Dankzij het veelgebruikte Microsoft-besturingssysteem Windows en de relatief goedkopere kosten per klik, kunnen B2B-bedrijven vooral het Microsoft Advertising-kanaal integreren in hun zoekmachinemarketing.

Deel dit bericht op

© MB-Online.nl | Alle rechten voorbehouden | KvK nummer 85326852 | Cookies | Privacy