E-commerce marketing: meetbaar maken van website aankopen voor marketing inzichten

Deel dit bericht op

E-commerce marketing is elke marketinginspanning die u doet om uw online winkel te promoten en verkopen te genereren. Het geldt zowel voor het krijgen van nieuwe klanten (klantenwerving) als voor het weer laten winkelen van oude klanten (klantenbinding).

E-commerce marketing doet het volgende:

  • Leidt verkeer naar uw e-commerce website
  • Zet uw bedrijf voor op uw doelgroep
  • Maakt het gemakkelijk voor mensen die op zoek zijn naar het soort producten dat u verkoopt om uw website te ontdekken
  • Zet websitebezoekers om in nieuwe klanten
  • Benaderd mensen die uw website eerder hebben bezocht om ze opnieuw te laten kopen
  • Verbetert de ervaring na aankoop om de klanttevredenheid te verhogen en loyaliteit te stimuleren
  • Reactiveert huidige klanten met goed getimede, relevante aanbiedingen en informatie, zodat ze genieten van het winkelen bij u
  • Stimuleert meer regelmatige en grotere bestellingen

Zonder e-commerce marketing zou u niks verkopen. Het lanceren van uw e-commercesite is niet genoeg – mensen moeten u ontdekken voordat ze geld aan u uitgeven.

Meer dan dit, je moet ze constant herinneren aan je merk, zodat ze keer op keer terugkomen en inkomsten genereren.

E-commerce tracking instellen met Google tag manager in WordPress

Stap 1: pre-setup controles

Voordat u aan de slag gaat schakel verbeterde e-commerce in, in uw Analytics-instellingen.

Ga dan naar je webshop Admin pagina en download de plug-in GTM4WP.

 

Stap 2: Schakel verbeterde e-commerce in, in de plug-in instellingen

Open de pagina met plug-in-instellingen in uw WordPress-beheergebied onder Instellingen

  • Klik op het tabblad Integratie
  • Klik op het subtabblad WooCommerce
  • Vink het vakje aan naast het label Verbeterde e-commerce bijhouden
  • Voer het aantal producten in dat in één batch moet worden bijgehouden op pagina’s met productlijsten. 10 zou een goed begin moeten zijn.

Klik op Wijzigingen opslaan onder aan het scherm

 

Stap 3: Controleer het tagtype van uw Google Analytics-paginaweergave-tag

Open de Google Analytics-paginaweergavetag in Google Tag Manager.

Controleer de waarde van Tag Type.

Als u Google Analytics: Klassiek ziet, moet u uw Google Tag Manager-instellingen upgraden om de tags ‘Google Analytics: Universal Analytics’ te gebruiken.

Als u Google Analytics: Universal Analytics ziet, bent u klaar om verder te gaan.

 

Stap 4: deactiveer uw transactietag

Als u al standaard e-commercetracking gebruikt in uw Google Tag Manager-container, moet u al een tag met ‘Track type’ hebben ingesteld op ‘Transactie’.  Als u nog geen standaard e-commerce tracking heeft ingesteld, kunt u deze stap overslaan.

  • Open uw Google Analytics-tag waarbij het veld ‘Tracktype’ is ingesteld op ‘Transactie’.
  • De tag verwijderen uit uw Google Tag Manager-container.

 

Stap 5: het bijhouden van e-commerce interacties instellen

Maak een nieuwe trigger in uw Google Tag Manager-container.

  • Selecteer het triggertype: Aangepaste gebeurtenis.
  • Voeg de volgende gebeurtenisnaamwaarde toe:

gtm4wp.productClickEEC|gtm4wp.addProductToCartEEC

|gtm4wp.removeFromCartEEC

|gtm4wp.checkoutOptionEEC

|gtm4wp.checkoutStepEEC

|gtm4wp.changeDetailViewEEC|gtm4wp.orderCompletedEEC.

  • Schakel het selectievakje Regex-matching gebruiken in.
  • Geef de trigger een naam zoals u dat wilt (bijvoorbeeld: ‘Gebeurtenis – E-commercegebeurtenissen’).

Sla de nieuwe trigger op.

Maak daarna een nieuwe tag.

  • Tagtype moet Google Analytics zijn: Universal Analytics.
  • Tracktype moet gebeurtenis zijn.
  • Waarden instellen op Gebeurteniscategorie, Gebeurtenisactie en optioneel Gebeurtenislabel
  • Mijn suggesties:
  • Gebeurteniscategorie = E-commerce helper
  • Gebeurtenisactie = {{Gebeurtenis}}
  • Gebeurtenislabel kan leeg blijven: veel mensen willen de productnaam aan deze parameter toevoegen, maar dit is niet nodig, e-commercerapporten zullen veel nuttiger zijn
  • Selecteer uw google analytics-instellingenvariabele (net als in uw paginaweergavetag).
  • Schakel overschrijvende instellingen in.
  • Scrol omlaag naar het gedeelte Meer instellingen.
  • Klik op Meer instellingen.
  • Selecteer “Waar” in het gedeelte E-commercefuncties.
  • Schakel Gegevenslaag gebruiken in.
  • De eerder gemaakte trigger voor e-commercegebeurtenissen

Uw nieuwe tag opslaan.

 

Als u dit inschakelt, wordt het bijhouden van de volgende e-commerce acties geactiveerd:

  • Klikken op productlijsten
  • In winkelwagen
  • Verwijderen uit winkelwagen
  • Weergaven van productdetails op variabele productpagina’s
  • Afrekenstappen na de eerste stap
  • Afrekenopties selecteren (verzendmethode en betaalmethode)

Stap 6: het bijhouden van productimpressies instellen

De stappen zijn hetzelfde als in stap 5, maar met een andere gebeurtenisnaam en een enigszins gewijzigde Google Analytics-gebeurtenistag.

Een nieuwe trigger maken in uw Google Tag Manager container:

  • Selecteer het triggertype: Aangepaste gebeurtenis.
  • De volgende gebeurtenisnaamwaarde toevoegen: productImpressionEEC.
  • Geef de trigger een naam zoals u dat wilt (bijvoorbeeld: ‘Gebeurtenis – E-commerce productimpressies’).

Sla de nieuwe trigger op.

 

Maak een nieuwe tag aan.

  • Tagtype moet Google Analytics zijn: Universal Analytics.
  • Tracktype moet gebeurtenis zijn.
  • Waarden instellen op Gebeurteniscategorie, Gebeurtenisactie en optioneel Gebeurtenislabel
  • Mijn suggesties:
  • Gebeurteniscategorie = E-commerce helper
  • Gebeurtenisactie = {{Gebeurtenis}}
  • Stel Niet-interactietreffer in op waar – dit zorgt ervoor dat deze tag niet knoeit met uw bouncepercentage
  • Selecteer uw Google Analytics-instellingenvariabele (net als in uw paginaweergavetag
  • Scrol omlaag naar het gedeelte Meer instellingen
  • Vink overschrijven van instellingen in deze tag aanzetten aan.
  • Scrol omlaag naar het gedeelte Meer instellingen
  • Klik op Meer instellingen als dit gedeelte is gesloten
  • Selecteer “Waar” in het gedeelte E-commerce
  • Schakel Gegevenslaag gebruiken in
  • Voeg de eerder gemaakte trigger voor e-commerce productvertoning toe

Tenslotte kan de nieuwe tag worden opgeslagen.

 

Klaar!

Op dit punt is alles ingesteld om e-commerce te tracken van je webshop via GTM4WP.

Er zijn ook andere mogenlijkheden om e-commerce tracking in te stellen. een paar voorbeelden zijn: Joomla!, Drupal, Ghost, Concrete5, Wix of een code snippet te plaatsen in de broncode van je website. Google adviseert het gebruik van Google Tag Manager ongeacht welke CMS (Content Management Systeem) je gebruikt.

Deel dit bericht op

© MB-Online.nl | Alle rechten voorbehouden | KvK nummer 85326852 | Cookies | Privacy